Historia
Man kan säga att Fermgruppen AB trots att det grundades 2004 faktiskt har sina rötter i 60-talet, närmare bestämt år 1966 när Lars Ferm köpte sin första lastbil, en begagnad 2-axlad tipp&kranbil av märket Volvo.
Ungefär vid den här tiden började vår VD att praktisera inom yrket.
Den gamla Volvon byttes 1967 ut mot en ny grusbil, en Scania LS76 med tillhörande begagnad 2-axlad tippvagn. Detta ekipage körde grus och asfalt sommartid och gick som timmerbil för SCA vintertid. Denna bil var lackerad i mörkgrönt, rött och vitt. Den gröna och den röda färgen används fortfarande.
1969 var det dags för nästa förändring, då byttes grusekipaget ut mot ett nytt flisekipage, en Scania LS110 med 3-axlig vagn till. Flisen skulle köras från Ortvikens pappersbruk till Svartviks massafabrik. Även detta uppdrag var för SCA:s räkning och det utfördes tillsammans med 3 andra åkerier. En rolig detalj på dessa ekipage var att de saknade tipp, lossning skedde genom att man förankrade fordonet på en hydrauliskt tippbar brygga som tippade fordonet åt höger och förhoppningsvis så rann då flisen ut under de hängande sidoluckorna. Bilarna lackade i blått och ljusgrått enligt SCA:s önskemål.
1973 så utökade Lars åkeriet till 2 bilar, han köpte då in en Scania L56 som omgående byttes ut mot en ny LS110 med Hiab-Foco trevägstipp. Här kom färgerna från LS76:an tillbaka. Till denna bil köptes det en 3-axlig flisvagn som tidigare ägts tillsammans av åkerierna som delade på fliskörningen. Vagnen byggdes om till flakvagn. Detta ekipage användes till mycket växlande uppdrag. Gruskörning sommartid, timmerkörning på vintern(SCA). 1974 så utrustades ekipaget för att köra skogsplantor för SCA och timmerkörningen vintertid ersattes nästan helt med utkörning av skogsgödning, även detta kördes för SCA:s räkning.
1974 så upphörde fliskörningen och åkerierna fick olika ersättningsuppdrag. Lars Ferm fick tillsammans med en kollega börja köra pappersmassa från Östrands massafabrik till Tunadalshamnen. Eftersom det då var ett nytt uppdrag med nya förutsättningar så byttes flisbilen ut mot en av de första Volvo N1225 som tillverkades. Den utrustades med ett av de första visirbyggen som A-trans tillverkade, flisvagnen byggdes om med lika överbyggnad som bilen. En till uppdraget välanpassad och rationell kombination som tyvärr nötte verkstadsgolvet lika mycket som asfalten på vägen mellan fabriken och hamnen. Befraktare var här SCA Shipping (bolaget heter idag SCA Transforest) och här gällde blåa bilar med hänvisning till havets färg.
I december 1976 så levererades den första frambyggda bilen, en Scania LBS140 utrustad med tippflak kompletterat med en fast del längst fram, denna bil ersatte LS110:an från 1973. På denna bil byttes den vita färgen ut mot den beigegula som fortfarande används.
1978 så byttes den 3-axlade flakvagnen ut mot en ny 4-axlad Kilaforsvagn. Körningarna av plantor och gödning fortsatte som tidigare år.
1980 så bytes Volvo ekipaget ut mot ett helt nytt ekipage bestående av en Scania LS141 med visirbyggnation och 3-axlad vagn från A-trans. Fortfarande var önskemålet att massabilen skulle vara blå som havet.
Det köptes även en tredje bil till åkeriet, en ny Scania LBS141 med ett fast flak från Ilsbo, bak på bilen monterades en ny Jonsereds EB100. Den bilen fick dra den 4-axlade Kilaforsvagnen och en begagnad 3-axlad tippvagn med fast del längst fram placerades bakom LBS140:n. Båda dessa fordon körde skogsplantor sommartid och skogsgödning på vintern. Timmerkörning förekom till viss del vintertid och LBS140:n körde även en del grus till en betongstation. LBS141:an var den första bilen med "randig stötfångare".
1983 byttes LBS140 ekipaget ut mot ett helt nytt, då köptes det en ny R142H6x2 (intercooler 094)med fast flak och en ny 4-axlad Briab även den med fast flak. Till detta hörde även en ny Jonsereds JET-80.
1984 byttes LBS141:an ut mot ytterligare en ny R142H6x2 denna gång med ett fast flak från Zetterbergs.
1985 kom den tredje 2-serie bilen, en R142H6x2 med visirbyggnation från A-trans och tillhörande 3-axlad vagn. Detta var den första massabilen som ej var lackad i blått.
1986 köptes två nya timmervagnar med skjutbord från Fors-parator, dessa användes de tider på året då det var lugnt på skogsplantor och gödningskörning.
1988 köptes en ny 4-axlad Briab kapellvagn som ersatte Kilaforsvagnen från 1978. Diverse transporter för skogsplantskolans räkning krävde täckt fordon.
1989 så byttes båda R142:orna med fasta flak ut mot nya R143H6x2 påbyggda med fasta flak från Ilsbo. Under året så köptes även ytterligare en 4-axlad Briab kapellvagn som ersatte den öppna vagnen från 1983. Körningen av skogsgödsel minskade succesivt under åren och de två bilarna fick med tiden mer och mer olika transportuppdrag, den ena bilen focuserade mer på timmerkörning medans den andra kombinerade inleveranserna till skogsplantskolan med blandad fjärrkörning för Sundfrakts räkning. Sommartid arbetade dock de båda parhästarna tillsammans då skogsplantorna krävde alla resurser. Dessa två 143:or var de första bilarna med den lackeringsdesign som fortfarande är aktuell.
1993 så byttes R142:an och vagnen från 1985 ut mot en ny R143H6x2 med 4 axlad Kilaforsvagn, båda påbyggda med visirbyggnation från Thycko Fredin i Bjuråker.
1994 köptes en ny 4-axlad timmervagn med skjutbord från Kilafors och båda vagnarna från Fors-Parator såldes.
1995 fick Lars Ferm Åkeri AB en förfrågan om att köra timmer året runt med ett antal bilar, något som man efter moget övervägande åtog sig. Nu blev goda råd dyra, ett dotterbolag bildades, fyra begagnade timmerbilar(T143H6x4, R142H6x2, R143H6X4, T142H6x2), en begagnad separatlastare(P112H6x4) och några begagnade timmervagnar köptes. Omgående så byttes tre av bilarna bort mot fyra nya R143H6X4:or med gruppreden påbyggda av Ilsbo. Till den fjärde bilen levererades en ny vagn från Norrborns Industri AB, en "Parator". Något senare så köptes ännu en ny Paratorvagn.
1996 såg vagnparken således ut enligt följande:
R143H6x2 fast flak med kapell / Briab kapellvagn
R143H6x2 fast flak, kombibil / Briab flakvagn/Kilafors timmervagn
R143H6x2 visirbyggnation / Kilafors visirvagn
P112H6x4 separatlastare Bergqvist McIII
R143H6x4 timmerrede Briab / Kilafors timmervagn
R143H6x4 timmerrede Ilsbo / Parator timmervagn
R143H6x4 timmerrede Ilsbo / Briab timmervagn
R143H6x4 timmerrede Ilsbo / Parator timmervagn
R143H6x4 timmerrede Ilsbo / Parator timmervagn
Fortsättning följer...
|